Wednesday, August 12, 2009

perbezaan antara facebook dan yahoo groups

Apabila saya tanya kepada rakan-rakan saya ramai yang memilih facebook sebagai tempat untuk berdiskusi dan menyatakan pendapat.ini agak mudah kerana apbila kita ingin menambahh bilangan kawan kita hanya perlu taip email atau nama mereka serta tekan add as friends.Bergantung kepada mereka hendak menerima atau tidak.Manakala yahoo groups pula apabila kita telah menyertai group mereka tidak semestinya mereka akan menjadi member kita kerana mereka perlu menyertai group kita setelah kita menyertai group mereka.Agak sukar bukan....Kadang-kadang saya rasa hairan mengapa bilangan member saya tidak bertambah sedangkan ramai yang sudah sertai.Rupanya mereka juga harus mnyertai saya.Selain itu didalam facebook kita boleh berhubung dgn rakan-rakan kita secara online seperti dalam yahoo messenger.Facebook juga agak menarik kerana kita boleh mengambil pelbagai kuiz dan soalan yang menghiburkan hati kita.Yahoo groups tidak ada semua itu.Yahoo groups agak sukar berbanding facebook.Namun begitu,yahoo groups ada juga kelebihan yang saya masih belum terokai....yahoo groups agak mudah dibina,tidak perlu email pengesahan serta maklumat juga mudah disampaikan.Facebook mempunyai kelebihan tersendiri apabila kita boleh meletakkan event yang disukai...ia juga ada note..bermain game pun ada bestkan...tapi sebagai seorang mahasiswa lebih baik menggunakannya kearah yang bermanfaat....Facebook dan yahoogroups ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.....Apa yang penting ianya merupakan rangakaian untuk kita saling berhubung dan bertukar pendapat...Mungkin anda mempunyai pendapat masing-masing tentang facebook dan yahoo groups....=)

No comments:

Post a Comment